Rabat od wartości pozycji

Udzielony rabat tego rodzaju odejmowany jest od wartości pozycji. Przy obliczaniu wartości pozycji wykorzystywana jest cena bez rabatu, a dopiero na końcu jest on od niej odejmowany. Tego rodzaju rabat może być wykorzystywany w wypadku pozycji o niskich cenach. Przykładowo: jeśli cena pozycji wynosi 9 groszy, zaś ilość sprzedawanego towaru to 100 sztuk, to 5% rabatu od wartości pozycji wyniesie 45 groszy. Wada tego rodzaju rabatu polega na tym, że nie ma możliwości policzenia i wydrukowania dokładnej ceny jednostkowej z rabatem, co może być wymagane przez urząd skarbowy rozliczający użytkownika.
Rabat od ceny pozycji
Udzielony rabat tego rodzaju odejmowany jest od ceny netto lub brutto pozycji. Przy obliczaniu wartości pozycji wykorzystywana jest cena z rabatem. Tego rodzaju rabat nie może być, ze względu na zbyt małe kwoty, udzielony w wypadku pozycji o dość niskich cenach, np. rabat 5% od ceny równej 9 groszy wyniesie zero. Aby udzielić rabatu przy tak niskich cenach, należy stosować rabat od wartości.